جزئیات مقاله
تبلیغات اهرم هوشمند فروش
4806
1

تبلیغات اهرم هوشمند فروش

  • یکشنبه 6 تیر 1395
  • ()
  • 16رأی

 

ارتباطات در بازاریابی نقش عمدهای در ایجاد ارزش برای برندهای مختلف ایفا مینماید و با افزایش ارتباطات بین شرکتها و مشتریان آنها بر قدرت و ارزش برند این شرکتها افزوده میشود. از میان ابزارهای مختلف ارتباطی، تبلیغات و فعالیتهای ترفیعی همواره دارای نقش کلیدی بوده اند.

بودجه مایکروسافت برای تبلیغات در سال مالی منتهی به ژوئن 2.6 میلیارد دلار بوده است. اپل در سال مالی خود تا اکتبر 1.1 میلیارد دلار برای تبلیغات هزینه کرده است

کوکاکولا درصد بیشتری بودجه خود را به نسبت دیگر شرکت ها به تبلیغات اختصاص می دهد

آیا به نظر شما دوستان عزیز در این بازار نوشابه که خیلی ها به جای اینکه بگویند نوشابه می خواهیم می گویند کوکا می خواهیم ، این شرکت نیازی به این همه تبلیغات دارد ؟!!!
هنگامی که بودجه تبلیغات به عنوان درصدی از فروش به مصرف کنندگان، در نظر گرفته شد، مایکروسافت ناگهان به بزرگترین پرداخت کننده بودجه تبلیغی تبدیل شد، حتی بیشتر از کوکاکولا. من نمیدانم چطور چنین اتفاقی رخ داده است. بنظر می رسد که مایکروسافت نیز همانند کوکاکولا برای فروش محصولات خود تلاش می کند. کوکاکولا شدیدا برای حفظ برند تجاری خود به عنوان یک کالای مشهور تلاش می کند. آیا بازاریابی مایکروسافت بدین گونه است؟

عجیب است که بدانید شرکتی مثل کوکاکولا حتی روی ماه هم تبلیغ کرده است.
محصولات بهتر، با کیفیت تر و خاص تر، نیاز کمتری به تبلیغات دارند ، اما نه اینکه نیازی ندارند.

بهتر است بدانید بسیاری از کوته فکران بازار مجازی و واقعی می گویند اصلا چرا تبلیغ ؟!

این آدم ها اصلا نمی دانند تبلیغات چیست و هدف از آن چیست

در همین ایران خودمان مثال بارز بحث تبلیغات صحیح و کارآمد که بسیار هم تاثیرگذار بوده است ، شرکت ایرانسل است.آیا واقعا این شرکت نیازی به تبلیغات دارد ؟

.همه شرکت ها نیاز به تبلیغات دارند

نام ایرانسل معتبر است و اکثر افراد می شناسند اما این شرکت در انواع حالت های مختلف در تمام روزهای سال تبلیغ می کند و چنین است که به این عظمت درآمدی تبدیل شده است !

تبلیغات تاثیر به سزایی در بالا بردن آگاهی مشتری دارد. تبلیغات وسیله ای است که توسط آن، مشتریان از ابداعات و نوآوری های شرکت آگاه می شوند. با وجود اهمیت بالای تبلیغات بر روی افزایش فروش ، ارزیابی تاثیر آن به سادگی صورت نمی گیرد. یکی از مشکلاتی که بر سر راه مسئولین تبلیغات قرار دارد، چگونگی ارائه رابط های مشخص بین اثر بخش بودن تبلیغات و بالا بردن سود فروش می باشد.

آیا هنوز هم مانند دهه های پیشین تبلیغات می تواند در ایجاد فروش پایدار و دراز مدت، نقش مهمی ایفا ایفا کند؟ آیا بازار آشفته ای که گوشی های هوشمند بوجود آورده اند، باعث عدم توجه مردم به تبلیغات خواهد شد؟


تحیقیق جدیدی که موسسه تحقیقات Advertising Research Foundation Audience Measurement ارائه کرده است نشان می دهد که هنوز تاثیر دراز مدت تبلیغات می تواند بیشتر از آن باشد که قبلا تصور می شد.
حدود 25 سال پیش محققان در یک تحقیق با نام ” تبلیغات چگونه کار می کند؟” سعی کردند بازار فروش 40 برند که کالای بسته بندی شده بودند را بسنجند. یافته های آنها نشان می داد که فروش ناشی از تبلیغات به طور متوسط در هفته های اولیه دوبرابر شده است.
این قدرت دوبرابر کنندگی فروش، که از تبلیغات ناشی می شود دست مایه بسیاری از تحیلیل های بازاریابی شد اما این تاثیر کوتاه مدت بود نه طولانی مدت.

تاثیرات طولانی مدت تبلیغات حدود 3.5 برابر، فروش را در ماه اول افزایش داده است. برای برند دیگری تحقیق انجام شده نشان داد که افزایش فروش حدود 3.6 الی 4.5 برابر بوده است، برای یک نوع غذای بسته بندی شده دیگر نیز افزایش 2 برابری تایید شد و برای یک نوع خمیر دندان نیز افزایش 1.8 برابر فروش اولیه بوده است.

 به عقیده David Poltrack که در تحقیق 25 سال پیش نیز مشارکت داشته است، ایده اصلی این است که بتوان سنجش مداومی بر روی تاثیر تبلیغات داشت و تاثیر طولانی مدت تبلیغات، مهمترین تاثیر تبلیغات است که می توان اندازه گرفت.
یکی از مدیران شرکت Kellogg در مورد یکی از برندهای نوشیدنی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است گفته است که ” وقتی مردم شروع به علاقه مند شدن به برند شما می کنند بازگشت سرمایه بسیار زیادی را در آینده شاهد خواهیدبود”. در مورد دو برند غذای بسته بندی شده و همچنین خمیردندان که تبلیغات، تاثیر طولانی مدت کمتری روی آنها داشت، از قبل پیش بینی این بود که وفاداری به برند کمتری را خواهند داشت.

علت هم در این است که برای محصولی مثل نوشیدنی، هر فرد برند محبوب خود را دوست دارد و آن را همیشه حفظ می کند ولی برای محصولی مثل غذای بسته بندی شده فرد دوست دارد تنوع در انتخاب داشته باشد و چندان وفادار نمی ماند. حتی برای برندهایی با میزان تاثیر طولانی مدت پایین، هنوز هم می توان تاثیر کوتاه مدت قابل قبولی در نظر گرفت.
درست است که افراد در خرید های اولشان ممکن است به علت به یاد داشتن تبلیغات، اقدام به خرید کنند، اما تاثیر طولانی مدت تبلیغات به علت این نیست که افراد تبلیغات شما را به خاطر می سپارند.

باید این را به یاد داشته باشید که افراد به خرید خود از یک برند ادامه خواهند داد تا وقتی که یک محصول رقیب پا به میدان بگذارد و یا نیاز به تنوع آنها را از خرید محصول شما بازدارد.
با وجود تکنولوژی های جدید و گستردگی روزافزون رسانه ها بعضی محققین بازاریابی بر این باور هستند که تبلیغات، دیگر مانند گذشته ،تاثیر طولانی مدت خود را ندارد. این محققین معتقدند که ذهن مخاطبین امروزی از تبلیغات اشباع شده است.

بعضی متخصصین نیز بر این باور هستند که هر چند ممکن است که ذهن مردم از تبلیغات اشباع شده باشد ولی وقتی آنها محصولی را که دوست دارند می بینند قطعا به آن وفادار خواهند ماند
با این وجود هنوز نیاز فراوانی به انجام تحقیقات در حوزه تاثیر تبلیغات احساس می شود

:منابع

قاضی زاده, مصطفی؛ علی سلیمانی بشلی و وجیهه طالبی، ۱۳۸۹، مطالعه تاثیر تبلیغات بر ارزش ویژه برند، دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی، تهران، مرکز بازاریابی خدمات مالی، http://www.civilica.com/Paper-FSMC02-FSMC02_012.html
Assessment of the Effects of Advertising on Increasing Sales and a Mathematical Model for Determination of this Impact on Profitability 

adage.com

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
  • مشتری
  • پنج شنبه 30 فروردین 1397

تبلیغات خیلی مهمه ولی واقعا عم این دوره زمونه تبلیغات هزینه بر شده ، نمیدونم تبلیغات مجازی بهتره یا فیزیکی :(

گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه