جزئیات مقاله
هشت مورد از مهمترین فاکتورهای سئو (SEO) هر وب سایت  - آموزش سئو
7066
1

هشت مورد از مهمترین فاکتورهای سئو (SEO) هر وب سایت - آموزش سئو

  • دوشنبه 21 تیر 1395
  • ()
  • 19رأی

داده واحد اندازه گیری فروشگاههای آنلاین است. شما در دریایی از اطلاعات، اعداد، گرافهای خطی، درصدها و .. زندگی می کنید.

با این حال گاهی اوقات شما نیاز دارید تا مطلبی را سریع عنوان کنید، با اعدادی که شالوده ی منبع اطلاعات پایه وب سایت هستند، اعدادی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. زمانی که شما خواندن این مقاله را به اتمام برسانید، شما از 8 فاکتوری آگاهی خواهید داشت که اطلاعات دقیقی درباره وب سایت به شما خواهند داد. در این هنگام با استفاده از اطلاعاتی که دارید می توانید تصمیم صحیحی بگیرید که چه کاری بایستی انجام شود.

چیزی که شما سعی در کشف آن را دارید توانایی های شما را به عنوان یک سئو کار بهبود خواهد داد.

 

سرعت سایت ( زمان بارگزاری)

سرعت وب سایت درکل به این معنی است که یک سایت چقدر سریع می تواند در مرورگر کابر نمایش داده شود.

از دید فنی، سرعت سایت به زمان بارگزاری وابسته است. زمان بارگزاری تاخیر از زمانی است که یک کاربر یک درخواست را ارسال می کند. زمان شبکه سرور و زمان مرورگر فاکتورهایی هستند که که در محاسبه این زمان درنظر گرفته می شوند، به همراه سایز صفحه (برحسب بایت) و تعداد درخواستها.

اگرچه فاکتورهای فنی مختلفی برای محاسبه زمان بارگزاری وجود دارد، مهمترین چیزی که از آن برداشت می شود، تعداد ثانیه/ میلی ثانیه هایی است که طول می کشد تا صفحه وب سایت شما به نمایش در آید.

 

چرا این فاکتور مهم است؟

سرعت سایت از دو دید وابسته به هم حیاتی است: 1) سئو و 2) تجربه کاربر. از دید سئو آشکار است که گوگل سایتهای با زمان بارگزاری بالا را بی ارزش می داند. که احتمالا بخاطر موضوع تجربه کاربر می باشد. صفحاتی که مدت زمان زیادی طول می کشد تا بارگزاری شوند، نرخ بونس (Bounce rate) بالاتر و جذابیت کمتری دارند.

بطور تجربی شما می دانید که اگر صفحه ای زمان بارگزاری طولانی ای داشته باشد معمولا شما بی صبر می شوید. احتمالا شما تب جدیدی باز می کنید تا این زمان سپری شده و صفحه نمایش داده شود. یا شاید شما اصلا آن را فراموش کنید یا آن را ببندید.

 

کجا این فاکتور را پیدا کنم؟

جاهای بسیار مفیدی برای بررسی متریک سرعت سایت وجود دارد. در این جا چند مورد رایگان از آنها آمده است.

PageSpeed Insights – Google Developer Tool

ابزار پیج اسپید گوگل ابزاری رایگان و کاربردی برای بررسی سرعت سایت می باشد. آنالیز آن ها از سایت شما هم برای دسکتاپ و هم موبایل همراه با امتیارها، تصاویر و مجموعه ای از توصیه ها فراهم شده است.

 

 

Pingdom Website Speed Test

یک آنالیز سریع و آسان از سرعت سایت توسط ابزارهای پینگدوم نیز فراهم است. خروجی پینگدوم درصد کارایی و زمان بارگزاری سایت را برحسب میلی ثانیه به شما گزارش می دهد.

 

 

بک لینک ها (Backlinks)

یک بک لینک هر لینکی به سایت شما از یک سایت  خارجی است. کمپانی های فداکار(!) زیادی هستند که آنالیز مجموعه بزرگی از داده را انجام می دهند. راه های بسیاری وجود دارد که شما می توانید به مشاهده و تجریه تحلیل این داده ها بپردازید، اما فاکتور ساده ای که ما می خواهیم به آن اشاره کنیم تعداد بک لینک هاست.

 

چرا این فاکتور مهم است؟

این یک اصل مسلم در دنیای سئوست که بکلینکها مهمترین جزء حیاتی نشان دهنده مفید و سالم بودن سایت شما هستند. بدون بک لینکهای قوی، شما بهینه سازی برای موتورهای جستجو نخواهید داشت، نه اعتبار، نه ترافیک و فقط در ابتدای راه موفقیت بازاریابی اینترنتی. 

هنوز این نکته بسیار مهم است که سایت شما بک لینکهای قدرتمند مختلفی داشته باشد تا به موتورهای جستجو نشان دهد که سایتی باارزش، مفید و لایق یک رنک بالاست.

 بک لینکها یا بشکلی جامع تر، پروفایل لینکهای سایت، مهمترین فاکتوری است که گوگل هنگام رتبه بندی یک سایت آن را درنظر می گیرد.

اینکه فقط بر تعداد بک لینکها برای تصمیم گیری درباره کارهایی که بایستی صورت گیرد، تکیه شود خطرناک است. یک سایت می تواند میلیون ها بک لینک داشته باشد، درحالیکه درصد قابل توجهی از آنها  حالت اسپم داشته باشد که می تواند پروفایل لینک سایت را به خطر بیندازد. درحالیکه سایت دیگری ممکن است فقط لیست کوچکی از بک لینکهای مفید اما با اعتبار، معروف از سایت های نیچه داشته باشد. اگرچه این اعداد مهمترین اعداد در بحث سئو هستند، اما باید آنها را بهمراه  فاکتورهای دیگر درنظر گرفت.

کجا این فاکتور را پیدا کنم؟

Open Site Explorer

برای یک آنالیز جامع و رایگانی از پروفایل لینک سایتتان، شما می توانید از اپن سایت اکسپلورر استفاده کنید که آنها با تجزیه داده برای شما فراهم می کنند.

Google Webmaster Tools

ابزار وبمستر گوگل (GTW) به شما اجازه می دهد تا مجموعه لینکها را دانلود کرده و دامین های سرآمد و آخرین لینکهای صورت گرفته را مشاهده کنید.

 

تعداد صفحات ایندکس شده

تعداد صفحات ایندکس شده، تعداد صفحاتی است که موتورهای جستجو آنها را کراول (Crawl) کرده اند، که درنتیجه در جستجوها می توانند نمایش داده شوند.

چرا این فاکتور مهم است؟

صفحات ایندکس شده اساسا عدد محتوای سایت شماست. بطور مثال هرچه مقالات بیشتری بنویسید، صفحات ایندکس شده بیشتری خواهید داشت. در این میان، هرچه صفحات بیشتری داشته باشید، فرصت آن را خواهید داشت تا برای کلمات کلیدیتان یک رنک داشته باشید. بعلاوه شما می توانید با بیشتر کردن صفحات ایندکس شده و لینک شده به همدگیر پروفایل لینکهای داخلی سایت خودتان را تقویت کنید.

داشتن تعداد زیادی از صفحات ایندکس شده دقیقا به معنای آن نیست که سایت شما رنک بهتری خواهد داشت.

اگرچه کمیت صفحات یک فاکتور رنک مستقیم نیست، اما کیفیت صفحات این گونه است. با این حال به خاطر بسپارید که شما نمی توانید صفحات با کیفیتی داشته باشید، بدون آنکه کمی کمیت داشته باشید!

هرچه کیفیت محتوای تولیدی شما بیشتر باشد، سایت شما وظیفه اش را بهتر انجام خواهد داد. تعداد صفحات ایندکس شده شما باید همیشه رو به رشد باشد. احتمالا شما با تعداد کمی شروع می کنید – ده یا پانزده صفحه – اما این تعداد باید همیشه افزایش یابد.

کجا این فاکتور را پیدا کنم؟

Google Webmaster Tools

داده های  GTW  چارتی را به ما نشان می دهد که تعداد صفحات ایندکس شده وب سایت شماست. علاوه بر مشاهده وضعیت فعلی صفحات ایندکس شده، شما می توانید رشد یا نزول محتوایی که گوگل برای شما ایندکس نموده را نیز مشاهده کنید.

برای دیدن این اطلاعات به این بخش بروید   Google Index → Index Status

تصویر زیر یک  روند منفی  را نشان می دهد که درنتیجه حذف ایندکس حجم قابل توجهی از صفحات ایندکس شده ی یک سایت می باشد.

 

 

تعامل  با رسانه های اجتماعی

اعداد رسانه های اجتماعی به شما درباره تعداد مردمی که حضور شما در رسانه های اجتماعی را به اشتراک گذاشته،  با آن لینک شده و یا تعامل داشته اند را نشان می دهد.

چرا این فاکتور مهم است؟

رسانه های اجتماعی مهم هستند، به این علت که میزان اجتماعی بودن سایت شما را نشان می دهند. آنها نحوه جستجوی خاص خود را دارند ولی سطحی از اجتماعی بودنی که سایت شما ایجاد کرده است، شاخص بزرگی از موفقیت سئو می باشد.

کجا این فاکتور را پیدا کنم؟

برای داشتن فاکتور شبکه های اجتماعی، ابتدا بایستی در سایتهای اجتماعی حضور داشته باشید. اینکار به سادگی چک کردن تعداد فالورهاست (Follower).

چهار مورد از شبکه های اجتماعی بزرگ که از اهمیت ویژه ای برخوردارند عبارتند از:

  • لایک های فیسبوک (Facebook)
  • فالورهای گوگل پلاس (Google+)
  • فالورهای لینکداین (LinkedIn)
  • فالورهای توویتر (Twitter)

 

سیشن سایت (Site Sessions)

"سیشن" یک سایت اساسا تعاملی است که یک کاربر با سایت شما دارد. الزاما یک سیشن تنها یک بازدید نیست. با اینکه تعداد بازدیدکنندگان سایت شما مهم است، تعداد سیشن ها دید متنوع تر و دقیق تری از تعامل کاربران با سایت شما ارائه می دهد.

گوگل، سیشن را بدین شکل تعریف می کند "دسته ای از تعاملات که در یک فریم زمانی معین در سایت شما صورت می گیرد. بطور مثال، یک سیشن می تواند متشکل از  مشاهده چندین صفحه، رویداد، تعاملات اجتماعی، متغییرهای خاص و تراکنشهای تجارت الکترونیک باشد." بنابراین یک سیشن می تواند متشکل از چندین بازدید باشد.

چرا این فاکتور مهم است؟

تعداد کل سیشن ها در یک فریم زمانی مشخص عدد مفیدی برای تعیین تعداد افرادی است که از سایت شما بازدید کرده اند. من استفاده از این عدد را بعنوان نتیجه تعیین ترافیک سایت توصیه می کنم، زیرا این فاکتور درک مستقیمی از  رفتار کاربر با سایت به شما ارائه می دهد.

کجا این فاکتور را پیدا کنم؟

آنالیز گوگل یا هر ابزاری که از ای پی آی (API) آنالیز گوگل استفاده می کند تنها منبع موجود اطلاعات سیشن از ترافیک جستجوی گوگل است.

 

 

بازدیدهای ارگانیک (Organic Visits)

بازدیدهای ارگانیک تعداد بازدیدکنندگانی است که از طریق یک موتور جستجوگر رایگان به سایت شما منتقل شده اند. " ارگانیک" معمولا درمقابل "پرداختی" قرار می گیرد که ترافیکی است که از منابع دیگری مثل تبلیغات حاصل می شود.

چرا این فاکتور مهم است؟

بازدیدهای ارگانیک اهمیت ویژه ای دارند، چراکه تعداد کاربرانی را به شما نشان می دهد که سایت شما را طریق تایپ عبارات جستجو در سایت گوگل یا دیگر موتورهای جستجو پیدا کرده اند.

هدف بازاریابی با جستجو همین است – ایجاد سایت و محتوای سایتی که مردم آن را بصورت ارگانیک (با جستجو در موتورهای جستجوگر) پیدا کنند. بازدیدکنندگان ارگانیک بیشتر، یعنی شما کارتان را درمورد محتوا و بازاریابی محتوایی بهتر انجام داده اید.

کجا این فاکتور را پیدا کنم؟

برای بررسی ترافیک ارگانیک می توانید از ابزارهای مختلف ردگیری کلمات کلیدی استفاده کنید. هرچند آنالیز گوگل یک مرور کلی از این اطلاعات را برای شما فراهم کرده است.

در آنالیز گوگل به این بخش بروید Acquisition → Keywords → Organic

هرچند بسیاری از نتایج "not provided " (فراهم نشده) هستند، اما باز هم شما می توانید درک مناسبی از اینکه چگونه کاربران به سایت شما دسترسی می یابند پیدا کنید.

بهترین راه مشاهده این داده ها با استفاده از گراف پای (pie) است تا بتوانید بازدیدهای ارگانیک خود را با ترافیک مستقیم، ترافیک  مراجعه ای و دیگر نوعهای ترافیک مقایسه کنید.

 

 

نرخ بونس (Bounce)

نرخ بونس بدین شکل تعریف می شود "درصدی از بازدیدکنندگان یک وب سایت خاص که بعد از بازدید تنها یک صفحه از سایت از آن خارج می شوند."

چرا این فاکتور مهم است؟

سایتی با نرخ بالای بونس، سایتی است که از دیدگاه تجربیات کاربر و به طبع آن در داوری موتورهای جستجوگر کارایی ضعیفی دارد. اگر مردم یک صفحه از سایت شما را بازدید کنند و علاقه ای به صفحات دیگر نشان ندهند، آنها بونس (از قفس پریده!) تلقی می شوند.

موتورهای جستجو رو به این آورده اند تا این مورد را درنظر بگیرند و از آن بعنوان فاکتوری در رنک بندی وب سایت شما استفاده کنند. اگر تعداد زیادی کاربر از قفس می پرد، موتور جستجو رتبه شما را تنزل خواهد داد. بهمین سادگی!

کجا این فاکتور را پیدا کنم؟

شما می توانید در آنالیز گوگل به نرخ بونس دسترسی داشته باشید.

 

اقتدار دامنه (Domain Authority)

اقتدار دامنه یک وب سایت عددی است که توسط Moz توسعه داده شده تا بعنوان یک فاکتور قابل مقایسه نشان دهد سایت شما تا چه حد مهم و قدرتمند است.

تعریف Moz از اقتدار دامنه:

اقتدار دامنه یک فاکتور محاسباتی توسط Moz است که بطور تقریبی جایگاه دامنه موردنظر در نتایج جستجو گوگل را نشان می دهد. این فاکتور برا اساس وب ایندکس های Mozscape و شامل تعداد لینکها، MozRank و امتیازهای MozTrust  و بسیاری فاکتورهای دیگر است. این فاکتور از یک مدل یادگیری ماشین استفاده می کند تا با پیشگویی، الگوریتمی را بیاید که بهترین همبستگی را با رنکینگ سایت در میان صدها نتایج جستجو داشته باشد.

 

اقتدار دامنه یک واحد اندازه گیری در مقیاس 100 واحد می باشد. اگر دامنه اقتدار سایت شما 20 می باشد، شما سایت پرحرارتی ندارید. اگر دامنه اقتدار سایت شما 90 است، شما کارتان را بسیار خوب انجام داده اید.

 

چرا این فاکتور مهم است؟

فاکتور اقتدار دامنه اثبات نموده است که یکی از قابل اتکاترین اعداد برای تعیین موفقیت یک وب سایت در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) می باشد. یک اقتدار دامنه بالاتر بمعنای ترافیک بیشتر و رنکینگ بهتر در نتایج جستجو تلقی می شود.

خوشبختانه شما می توانید دامنه اقتدار وب سایتتان را با کار مداوم و دقیق بهبود بخشید.

کجا این فاکتور را پیدا کنم؟

اقتدار دامنه بطور عمومی برای هر وب سایتی موجود است. شما می توانید از لینکهای رایگان زیر استفاده کنید

http://www.opensiteexplorer.org/ (محدود به سه درخواست در روز)

http://www.bulkdachecker.com/ – (برای 25 لینک همزمان)

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
  • سهر
  • پنج شنبه 30 فروردین 1397

این مقاله عالی بود
متشکرم

گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه